De tydligaste trenderna på Vinitaly

Winefinders Wineteam var på Vinitaly för att träffa våra producenter, hitta nya viner och stjärnor samt känna av vad som är på gång. Vi har listat några tydliga trender!

Svenskarna fyller fortfarande helst glaset med italienskt. En trendspaning från Italiens största vinmässa kan därför avslöja en hel del - och det är tydligt att intresset för det lättare och naturligare växer.

Vinitaly hölls första gången 1967 och tillhör idag en av världens största vinmässor. Det är naturligtvis mest italienska viner och vinproducenter som representeras i de gigantiska hallarna i Verona, men det finns även en hel del producenter från andra delar av världen. Winefinders Wine Team var på plats för att träffa våra vinmakare, leta upp nya stjärnor och leta trender bland Italiens bästa. Den sista är naturligtvis en arbetsuppgift som handlar om att skrapa på ytan, bland alla tusentals producenter och besökare. Det finns så mycket bra! Efter att ha provat några hundratals viner kan vi åtminstone konstatera följande om vad som bubblar på innelistan:

Vi har sagt det förut men vi fortsätter att tjata om hantverksviner som är gjorda med så liten mänsklig intervention som möjligt. Naturlig jäst, buteljering utan klarning och filtrering, mindre svavel och ekfatslagring resulterar i lättare viner som är tillgängliga relativt snabbt (de behöver alltså generellt sett inte så lång lagring), ofta med härlig frukt och fräschör. Den här typen av vintillverkning är oftast bara möjlig i liten produktion, vilket banar väg för småproducenter framför de största husen.  

Den naturliga trenden påverkar naturligtvis val i vineriet. Det är allt färre producenter som letar efter nyrostade fat - istället har man snarare börjat använda amfora och cement för att få fram så ren frukt som möjligt. Vinmakaren Gabriele Graia på (argentinska) Bodega Chacra vill exempelvis helt sluta med fat och bara jobba med cementtank.

- Jag älskar franska viner, det är faktiskt snarare Bourgogne än Piemonte som inspirerat mig att börja jobba mer traditionellt - med mindre fatkaraktär, säger vinmakaren Giulia Negri (Barolo).

Det går inte att frånse att de internationella druvorna som cabernet sauvignon, merlot och chardonnay fortfarande är oerhört stora men det är härligt att se hur många fler producenter som stolt visar upp sina egna, regionala druvor som inte finns någon annanstans (Pecorino från Marche, Nerello Cappuccio från Etna och Nosiola från Trentino, för att nämna några). Hand i hand med denna trend går tendensen att prata om sin vingårds unika terroir (växtplats).

Det har länge - och är fortfarande - många konsumenter som låter vinkritiker vägleda dem i vindjungeln. Höga poäng från de mest ansedda vinjournalisterna kan därför vara avgörande för en vinproducent. Det börjar dock märkas att fler och fler producenter och konsumeter säger att de struntar i poängen - och att de strävar bort från den likriktade stil som faller vissa vinjournalister i smaken. En stor förklaring till detta är möjligt kan exempelvis vara att det blir allt enklare att nå ut med sina viner och rekommendationer på andra sätt - inte minst via sociala medier. 

Att alla ovanstående trender är möjliga är naturligtvis ett tecken på att det är en ny generation vinmakare som har gjort entré. En generation som säger sig vara trött på snobberi, på att vissa säger vad som är rätt och fel, och som tycker att den tidigare generations vinstil är tråkig. La Morrabaserade Nicola vid Trediberri (Piemonte) som verkligen är en vinproducent i tiden: jobbar med hållbart jordbruk, cementtank istället för fat, ren och tydlig frukt och saftig struktur. 

- Jag gör de vinerna jag själv vill dricka, och du får gärna dricka dem också. Är det inte din stil, well, då får det vara så, säger Nicola som säger sig strunta i de höga poäng hans viner får.

Klassiska regioner som Toscana och Piemonte fortfarande är störst, men det är ändå iögonfallande representation av och intresse för mindre kända regioner. Friuli och Sicilien har varit heta länge, men det är även hög tid att lära känna vinerna från exempelvis Marche, Lazio, Umbrien och Trentino. 

Svenskarna fyller fortfarande helst glaset med italienskt. En trendspaning från Italiens största vinmässa kan därför avslöja en hel del - och det är tydligt att intresset för det lättare och naturligare växer.